N.S. fraudeert met Voordeelurenabonnement

Door cyberstalker op zaterdag 30 maart 2013 19:19 - Reacties (11)
Categorie: -, Views: 5.177

Iedereen kent wel de Voordeelurenkaart. Hiermee kun je in de daluren reizen met 40% korting. Sinds enkele jaren is het echter niet meer mogelijk een Voordeelurenkaart aan te schaffen zonder daarbij akkoord te gaan met een automatische verlenging na het aflopen van de geldigheid, waarbij je minstens een maand van tevoren moet opzeggen als je dit niet wilt.

Bij het afnemen van dit abonnement moet je verplicht akkoord gaan met automatische incasso. N.S. schrijft het geld echter niet af met een automatische incasso. Wat zijn precies de verschillen:
  • Voor een automatische incasso mag na het zetten van ťťn handtekening meerdere malen worden afgeschreven
  • Bij een eenmalige incasso is per afschrijving een handtekening nodig
  • Automatische incasso's kunnen tot twee maanden na de transactiedatum gestorneerd worden
  • Eenmalige incasso's kunnen niet gestorneerd worden (je bent immers met je handtekening voor die specifieke incasso akkoord gegaan)
N.S. denkt hier slim te zijn. Met het gebruik van eenmalige incasso's voorkomen ze dat mensen die niet hebben kunnen vinden hoe ze zich kunnen afmelden de incasso storneren. Het is echter niet legaal, omdat deze mensen niet hebben getekend.

Indien je eenmalige incasso's niet toestaat op je rekening (wat logisch is, omdat je in dat geval het geld net zo makkelijk zelf even kunt overmaken) zal de overschrijving dus mislukken. In dat geval stuurt de N.S. je een brief waarin je twee weken de tijd krijgt om het geld zelf over te maken. Ben je hier te laat mee dan sturen ze Intrum Justitia achter je aan.

Dit laatste is mij overkomen, aangezien ik ten tijde van de frauduleuze incassopoging net een paar weken op vakantie was. Bij terugkomst heb ik direct de kosten voor de Voordeelurenkaart overgemaakt naar de N.S., de incassokosten betaal ik uiteraard niet, aangezien de N.S. dit volgens het contract automatisch dient af te schrijven. Indien ze zich hieraan hadden gehouden hadden ze het geld gewoon netjes op tijd gehad.

Volgende: Lekker fietsertje pesten: de gemeente Amsterdam 11-'13 Lekker fietsertje pesten: de gemeente Amsterdam

Reacties


Door Tweakers user Ešrendil, zaterdag 30 maart 2013 20:18

De NS bankiert bij ABN AMRO, dus daar kan je ook een klacht neerleggen over het incasso-gedrag van de NS.

In de voorwaarden van de NS staat dit:
8.3 De jaartermijnen van een door≠lopend contract kunnen uitslui≠tend met een doorlopende machtiging worden betaald via een Nederlands rekening≠ nummer.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 30 maart 2013 20:22]


Door Tweakers user Ragdoll, zaterdag 30 maart 2013 21:45

Ik zou deze klacht eens neerleggen bij kassa, heb daar ooit een stukje over gezien dat de NS niet heel netjes omgaat met betalingen en klanten.

Door arokh, zondag 31 maart 2013 09:14

En het is geen probleem dat je elke keer weer aan een jaarabonnement vast zit? Na het eerste jaarcontract moet je toch de mogelijkheid hebben om vervolgens per maand op te kunnen zeggen? Of zijn er diensten waarbij dat niet geldt en is NS (met nog wat andere bedrijven) een bedrijf dat die regel niet hoeft na te leven...

Door Tweakers user sypie, zondag 31 maart 2013 10:03

Die regel geldt enkel voor bepaalde bedrijfstakken, dus niet voor alle.

Bedrijven die daar onder vallen zijn bijvoorbeeld sportscholen en uitgeverijen van tijdschriften

Door Tweakers user jona, zondag 31 maart 2013 16:59

Een voordeelurenabonnement kun je gewoon per maand opzeggen na het eerste jaar. Als je dit na de vervaldatum doet wordt het geld wel afgeschreven, maar worden de resterende maanden teruggegeven.

Door Tweakers user mysterieworld, zondag 31 maart 2013 18:26

man man man, waar maak jij je druk om, get a life.


Een voordeelurenabonnement , is een voordeelurenabonnement.

Je vraag het niet voor niets aan.

En je krijgt niet zomaar incasso kosten, na 2 a 3 waarschuwing pas.

Ik neem aan dat je niet 2 of 3 maanden op vakantie ging?

Onzinnig gelul noem ik dat, ik heb nog nooit zomaar incasso kosten gehad, al was ik te laat met betalen.

En daarnaast kun je in de meeste gevallen gewoon een betaling afspraak maken, je moet immers wel contact zoeken met de des betreffende bedrijf.

[Reactie gewijzigd op zondag 31 maart 2013 18:31]


Door Tweakers user Wes, zondag 31 maart 2013 19:44

Leuk blogje, maar zonder ook maar enige vorm van bewijs. Kom daar eerst maar eens mee voor je beschuldigingen gaat uiten.

Door Tweakers user Ešrendil, zondag 31 maart 2013 22:48

Ik kan bevestigen dat de betaling voor mijn NS Voordeelurenkaart bij de verlenging afgelopen najaar ook met een eenmalige incasso is geÔnd, dus ook zonder mogelijkheid om deze terug te laten storten.

Al is er natuurlijk ook voor onterechte eenmalige incasso's nog de mogelijkheid om die terug te laten boeken door je bank, bijv. via dit formulier bij ING.

Door Tweakers user dcm360, zondag 31 maart 2013 22:56

- Automatische incasso's kunnen tot twee maanden na de transactiedatum gestorneerd worden
- Eenmalige incasso's kunnen niet gestorneerd worden (je bent immers met je handtekening voor die specifieke incasso akkoord gegaan)
Beiden incorrect. Hoe het precies werkt wordt onder andere uitgelegd door de klantenservice van de ING

Door Tweakers user cyberstalker, maandag 01 april 2013 10:24

sypie schreef op zondag 31 maart 2013 @ 10:03:
Die regel geldt enkel voor bepaalde bedrijfstakken, dus niet voor alle.

Bedrijven die daar onder vallen zijn bijvoorbeeld sportscholen en uitgeverijen van tijdschriften
Welke regel heb je het hier precies over?
mysterieworld schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:26:
En je krijgt niet zomaar incasso kosten, na 2 a 3 waarschuwing pas.

Ik neem aan dat je niet 2 of 3 maanden op vakantie ging?
Niet bij de N.S. Ze sturen je ťťn brief, met daarin twee weken de tijd tot betalen. Daarna wordt er direct 40 euro bovenop gegooid.
dcm360 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:56:
[...]
Beiden incorrect. Hoe het precies werkt wordt onder andere uitgelegd door de klantenservice van de ING
Misschien dat het bij de ING anders werkt. Bij mijn bank (Triodos) kun je enkel via een klachtenformulier proberen het geld terug te halen, je kunt een eenmalige incasso niet eenvoudig storneren via internetbankieren, zoals dat bij automatische incassos wel kan.

Door Tweakers user TIGER79, dinsdag 02 april 2013 16:01

ragdoll-csr schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:45:
Ik zou deze klacht eens neerleggen bij kassa, heb daar ooit een stukje over gezien dat de NS niet heel netjes omgaat met betalingen en klanten.
hehe ook al niet ? ze gaan ook niet echt zo heel netjes met reizigers :P

Reageren is niet meer mogelijk